Apskaita5 - nemokama buhalterinė programa
Apskaita5 - atvirojo kodo apskaitos programa parašyta pagal Lietuvos verslo apskaitos standartus.
Programos techninės charakteristikos
Be jokių abejonių, ši programa nepretenduoja į Rivilės ar Exaptos lygį. Jos tikslas yra tik smulkių ir vidutinių įmonių buhalterinė apskaita. Todėl jokių labai specializuotų ir sudėtingo vartojimo formų joje nėra ir nebus. Galbūt, jei bus tautos palaikymas, programoje atsiras ir keletas paprastų vadybos modulių. Mano idėja buvo tokia, kad bet koks buhalteris galėtų dirbti šia programa be papildomų apmokymų, priešingai nei su daugeliu komercinių variantų. O tai reiškia minimalią formų specializaciją.
Programa yra parašyta .NET 2.0 ir CSLA.NET (v. 3.5 kol kas) bazėje ir atitinkamai palaiko visas šio framework'o komunikacijos technologijas:
Be jokio serverio (naudojamas integruotas SQLite failinis serveris); Tiesiogiai su MySQL serveriu; Enterprise Services; Remoting; Webservice.
Instaliacija
Parsisiųskite instaliacinį failą ir jį paleiskite, kelis kartus paspauskite NEXT.
Taip pat galite naudoti standalone versiją, kuri nereiklauja jokio instaliavimo. Pateikiams failas yra 7zip selfextracting archyvas, kuris paprasčiausiai išarchyvuos programos failus jūsų pasirinktoje vietoje.
Jei instaliuojama Win XP aplinkoje, papildomai gali tekti instaliuoti .NET platformą.
Darbo pradžia
Pirmą kartą pasileidę programą, jei neketinama jungtis prie jokių nutolusių serverių, spauskite mygtuką "Be Serverio". Norint, kad programa ateityje neberodytų login formos ją paleidžiant, nueikite Bendras\Programos nustatymai ir uždėkite varnelę "Nerodyti nuotolinio prisijungimo".
Jei ketinate naudotis nutolusiu serveriu, prisijungimo duomenis jums turi pasakyti atitinkamo serverio administratorius.
Pagrindiniai programos valdymo principai tokie:
Beveik visose lentelėse su dešiniu pelės mygtuku paspaudę ant bet kurio stulpelio pavadinimo galėsite pasirikti matomus/paslėptus stulpelius. Taip pat leidžiama su pele keisti stulpelių išsidėstymą (drag & drop metodu) bei plotį (jei Bendras\Programos nustatymai neuždėta varnelė ant automatiškai keisti stulpelių plotį):
Norėdami atidaryti, keisti, ištrinti ir pan. bet kokioje readonly lentelėje matomus įrašus/dokumentus, juos paclickinkite.
Norėdami ištrinti tiesiogiai redaguojamoje lentelėje eilutę, ją pasirinkite ir spauskite mygtuką Del. Eilutė yra pasirenkama su pele paspaudus ant eilutės headerio (pilka dalis eilutės kairėje) arba klaviatūra SHIFT+SPACEBAR.
Pradedant dirbti su įmone veiksmų seka tokia:
Susikuriat įmonę (detaliau nėra ką aiškinti, forma visiškai aiški); Atkreiptinas dėmesys į bazinę valiutą - jos vėliau keisti nebus leidžiama.
Jei pageidaujate dirbti su tipiniu sąskaitų planu ir trumpa fin atskaitomybės forma, Duomenys\Sąskaitų planas ir mygtukas "Tipinis" sugeneruos Jums tipinį sąskaitų planą pgl. trumpą fin. atskaitomybę. Šiuo atveju tolimesni punktai Jums nėra aktualūs ir galite pradėti darbą su įmone.
Jei pageidaujate naudoti trumpą fin. atskaitomybės formą, bet savo sąskaitų planą, Ataskaitos\Fin. Atskaitomybės struktūra, spaudžiate atidaryti failą, pasirenkate failą "trump_bal.str", atsidaro trumpos balanso formos struktūra, spaudžiate išsaugoti duomenis įmonės duomenų bazėje ir tokiu būdu išsaugote šią struktūrą toje įmonėje.
Jei norite susikurti savo fin. atskaitomybės struktūrą, Ataskaitos\Fin. Atskaitomybės struktūra ir kuriate pagal pridedamus struktūrų pavyzdžius (minėti aukščiau). T.y. atsidarote mano minėtus failus, pasižiūrite kokiu principu konstruojama šių ataskaitų struktūra ir ją koreguojate arba perdarote nuo nulio.
Susikūrus fin. atskaitomybės struktūrą, einate į Duomenys\Sąskaitų planas ir vedate savo sąskaitų planą rankiniu būdu. Be kita ko, galima sąskaitų planą įpaste'inti.
Jei generavote tipinį sąskaitų planą, dauguma darbui reikalingų nustatymų jau bus nustatyti automatiškai. Jei sąskaitų planą kūrėte rankiniu būdu, nustatymus būtina suvesti formoje Duomenys\Įmonės duomenys.
Perkeliant apskaitą apskaitos sąskaitų likučiai yra perkeliami per formą Duomenys\Bendras\Likučių perkėlimas. Šios formos viršutinėje dalyje suvedate VISŲ apskaitos sąskaitų likučius. Perkelti likučius "dalinai" dėl savaime suprantamų priežasčių nėra leidžiama. Privaloma išlaikyti lygybę Debetas=Kreditas. Formos apatinėje dalyje galite išskaidyti atskirų apskaitos sąskaitų likučius pagal asmenis. Tokiu būdu pasirinkus sąskaitos apyvartos žiniaraštį filtruoti pagal asmenį bus matomas jam priskirtas perkeliamas likutis ar jo dalis.
Įmonės duomenų bazės perkėlimas iš senos versijos
Perkelti visus įmonės duomenis iš senos į naują versiją įmanoma tik jei nebuvo naudota prekių apskaita.
Atkreiptinas dėmesys, kad ryšium su euru nuo kitų metų reikės naujos įmonės (duomenų bazės), kurioje bus nauja bazinė valiuta ir į kurią bus perkeliama tik konvertuoti likučiai.
Jei norit pereiti prie darbo be serverio ir kartu išsaugoti nepaliestus duomenis senoje versijoje, tada žingsniai sekantys:
- Pasidarot atsarginę kopiją senoje versijoje;
- Naujoje versijoje login formoje pasirenkate naujas vartotojas ir išsiskleidusioje formoje užpildote prisijungimo prie sql serverio duomenis kaip senoje versijoje: Ryšio technologija - Tiesioginis ryšys; SQL serverio adresas - teigtina localhost; SQL serveio portas - teigtina 3306; SQL serverio tipas - MySql Serveris; DB pavadinimo bazė - financial (daugmaž bet koks angliškomis raidėmis žodis, ilgesnis nei 5 simboliai ir ne 'apskaita', priešingu atveju nauja versija įsibraus į senos daržą); Vartotojo vardas - teigtina root; Slaptažodis - koks yra.
- Prisiloginę nauja versija prie sql serverio atkuriate iš atsarginės kopijos duomenis.
- Bendras\DB struktūra -> Tikrinti -> Taisyti; Ši operacija esant dideliam duomenų kiekiui gali užtrukti keliolika minučių.
- Pažiūrėkite, koks yra atkurtos įmonės duomenų bazės pavadinimas, tas matosi Bendras\Naikinti įmones formoje.
- Uždarote programą ir pasileidžiate kitą programą - AccMigration; Pastaroji turėtų būti meniu, o jei nebus, rasite program files folderyje prie kitų Apskaita5 failų.
- Šioje programoje skyriuje MySQL prisijungimo duomenis vėl suvedate tuos pačius duomenis, kaip prieš tai kuriant naują vartotoją Apskaita5 (serverio adresas, portas, vartotojo vardas, slaptažodis), grafoje duomenų bazėje įrašote pavadinimą, kurį pažiūrėjot 5 žingsnyje. Skyriuje SQLite prisijungimo duomenys spaudžiate mygtuką su daugtaškiu ir sugalvojate, kaip užvadinti failą ir kur jį pasidėti (ir po to neužmiršti).
- Įsitikinate, kad taškas yra ant pasirinkimo MySQL -> SQLite ir spaudžiate mygtuką Migruoti. Ši operacija esant dideliam duomenų kiekiui gali užtrukti iki pusvalandžio.
- Gautą failą perkeliame į program files Apskaita5 folderyje esantį folderį Data.
- Pasileidžiate Apskaita5 be serverio ir matote savo įmonę.
Galimybės
Programoje išskiriami penki stambūs moduliai (pagal pagrindinio meniu skyrius pagrindinio lango viršuje):
- Duomenys - apima įmonės duomenis, naudojamas įmonės dokumentų serijas, sąskaitų planą, kontrahentų sąrašą (pirkėjai/tiekėjai/kiti) ir bendrojo žurnalo operacijas.
- Dokumentai - apima kasos dokumentus, piniginių lėšų apyvartos ataskaitą (be kita ko pateikiamą ir kasos knygos formatu), sąskaitų - faktūrų registravimą\išrašymą, sąskaitų - faktūrų registrą, paslaugų katalogą ir formą banko sąskaitos duomenų importui iš e-bankų formatu LITAS arba copy/paste būdu iš bet kokių kitų šaltinių. Šiame modulyje palaikomos valiutos.
- Turto apskaita - apima ilgalaikio turto įsigijimą, katalogą, operacijas, masines operacijas, trumpalaikio turto (atsargų\prekių) katalogą, operacijas, masines operacijas, gamybos kalkuliacijas.
- Darbuotojai - apima darbuotojų, darbo sutarčių, jų pakeitimų sąrašus, jų statuso istoriją, darbo laiko, avanso ir darbo užmokesčio žiniaraščius, kitų išmokų gyventojams sąrašą ir SODROS bei GPM deklaracijas.
- Ataskaitos - kol kas apima tik fin. atskaitomybę (generuojama automatiškai iš BŽ duomenų) ir skolų žiniaraštį. Jei programa paplis, bus galima pridėti ir daugiau ataskaitų (pvz., PVM deklaraciją, prekių/paslaugų pardavimų pelningumo ataskaitas ir pan.).
Apribojimai
- Tai išimtinai buhalterinės apskaitos programa, joje nėra jokių verslo valdymo funkcijų. Iš kitos pusės, yra principinė galimybė integruoti programą su trečiųjų šalių verslo valdymo sistemomis.
- Neturi darbo laiko planavimo funkcionalumo (tik "tabelį"), t.y. nėra grafikų, užduočių valdymo ir pan.
- Teigtina, nebūtų prasminga naudoti, jei apskaitos operacijų kiekis vienoje įmonėje viršija 100.000 per metus. Tokiais atvejais reikalingos papildomos duomenų agregavimo technologijos, kurios neproporcingai apsunkintų bazinį variantą.